אודות

העירה מתמחה בליווי וייזום פרויקטים במיקומים אסטרטגיים בעיר במטרה לשפר את איכות החיים של התושבים ולהיטיב עם הסביבה הטבעית והמרחב העירוני.

הפעולות שנוקטות ערים להיערכות ולמיתון שינוי האקלים וכן להתמודדות עם אתגר הציפוף העירוני הן קריטיות ובעלות חשיבות מקומית וגלובלית. 

ערים מטמיעות פרקטיקות של קיימות עירונית ובראשן התחדשות המרחב הציבורי במטרה להפחית את החום העירוני, להגדיל את השטחים הירוקים והטבעיים ולשקם מערכות אקולוגיות. 

המרחב הציבורי הוא גם קטליזטור קהילתי – הוא המקום לשהייה, בזכותו יש סיבה להליכה ברגל, הוא מחזק את תחושת השייכות ומאפשר פעילויות של תרבות וקהילה. 

המרחב הציבורי כזירת הפעולה המרכזית ליצירת שינוי מרחבי, סביבתי וקהילתי

העירה שואבת השראה ממספר עולמות תוכן ומגשרת בין התאוריה לפרקטיקה לכדי יצירת שפה חדשנית להתערבות עירונית הכוללת שני מהלכים סינרגטיים התומכים זה בזה: 

  1. פרויקט אסטרטגי ארוך טווח ארוך טווח להתחדשות המרחב הציבורי באמצעות פתרונות מבוססי טבע. הפרויקט נבנה בתהליך שיתופי של ניתוח נתונים, למידת המרחב ובניית מסגרת רעיונית, ארגונית ופיזית להגשמתו. 
  2. פעולות טקטיות ופרויקטים מקומיים – להוכחת היתכנות, בדיקת שימושיות ומענה לצרכים, ולבניית אמון בין הקהילה והרשות באמצעות עשייה.  

העירה מייצרת שפה חדשנית להתערבות עירונית בשלושה מעגלי פעילות

  1. מעגל I פיזי: התערבות במרחב הציבורי באמצעות תכנון אסטרטגי משנה מרחב, פרויקטים מקומיים תומכים ופעולות טקטיות.
  2. מעגל II ארגוני: פיתוח והטמעה של מהלכים ארגוניים על בסיס שותפות עם הצוות העירוני, שותפויות אסטרטגיות רב-מגזריות ותהליכים השתתפותיים.
  3. מעגל III קהילתי: בניית קהילות סביב יוזמות מקומיות וסביב מרחבים פיזיים לפיתוח.

העירה מפתחת ומפעילה מתודולוגיה ייחודית לקיימות עירונית

עקרונות המפתח של המתודולוגיה מתקיימים בכל הערים בהן פועלת העירה ובכל סוגי הפרויקטים. כל עקרון מגובה בשיטת עבודה ייחודית המפותחת מתוך המגע עם השטח ובהתאם לצרכים המקומיים של כל עיר. התוצאה היא בניית רשת מרחבית של קיימות עירונית הכוללת פרויקטים נקודתיים ומקטעי רחובות (צירים) מקושרים על בסיס המבנה העירוני הייחודי.

  • העירה מייצרת פתרונות מותאמי מקום המרכיבים סל התערבויות שונה לכל עיר.
  • העירה מייצרת פלטפורמה לחלימה משותפת המאפשרת לדמיין עתיד מרחבי מיטבי ולנסח תמונת מציאות עתידית של חזון בר קיימא קונקרטי למרחב העירוני.
  • העירה מתמקדת בקידום פתרונות מבוססי טבע וחשיבת מחזור חיים הנותנים דגש לשיקום השכבה הטבעית והפיכתה לתשתית חיונית בפיתוח ובבניית העיר.
  • העירה פועלת באמצעות שותפויות רב-מגזריות והטמעת ידע רב תחומי למתן מענה הוליסטי וארוך טווח וליצירת מכפילי כוח ורשת של בעלי עניין שתתמוך במהלכים העירוניים.
  • העירה מקדמת פרקטיקות של קבלת החלטות מבוססות נתונים, למידה מתוך עשייה ותהליכים השתתפותיים באמצעות כלים ייחודיים. 
 
העירה פועלת בשלוש ערים בישראל: נהריה, ערד וקריית ביאליק ובימים אלו מרחיבה את פעולתה לערים נוספות.

תכנית 'העירה' פועלת בתמיכת קרן ברכה

אודות הצוות

מה החיבור האישי שלך לתכנית 'העירה'?

'העירה' מאפשרת לי להביא לידי ביטוי את הידע הרב תחומי והניסיון הפוליטי שלי לטובת המרחבים העירוניים בהם אנו פועלות. בנוסף, התכנית מהווה עבורי השראה למחקר האקדמי עליו אני שוקדת

ראש תחום קיימות עירונית בארגון The Natural Step ישראל, אשר פועל להטמעה ולקידום תחום הקיימות בחברה בישראל. עבדה במגוון תפקידים בארגונים לשינוי חברתי וכמנהלת אחריות תאגידית בחברות גדולות. בעלת ניסיון רב בבניית שותפויות חוצות מגזרים, פיתוח עסקי ובקיאה במערכות ציבוריות ופוליטיות.

בוגרת תואר ראשון במדעי החברה מהאוניברסיטה הפתוחה ותואר שני בלימודי גלובליזציה ודמוקרטיה מהאוניברסיטה הפתוחה. כותבת תזה במסלול לדוקטורט באוניברסיטת בן גוריון על הקשר שבין קיימות לאמון של תושבים ברשויות מקומיות.

מכהנת כחברת מועצת העיר קריית אונו משנת 2008.

מלווה ארגונים חברתיים בתהליכי שינוי באמצעות תפיסת "המנהיגות האופקית", המציעה מתודולוגיה המאפשרת לאנשים רבים בתוך הארגון לקחת חלק בעיצוב השינוי ובהובלתו.

בתפקידה כראשת תחום בג'וינט ישראל פיתחה תוכניות בתחום היזמות, הייתה שותפה להקמת ארגון "מפרש" העוסק ביזמות חינוכית וניהלה את תוכנית העמיתים שלו.

עינת גם משתייכת לארגון IMO, ארגון בינלאומי בו חברים יועצים מעשר מדינות, ומטרתו לפתח את תפיסת המנהיגות האופקית בעולם.

בעלת תואר ראשון בעיצוב תעשייתי ותואר שני במנהל עסקים.

מה החיבור האישי שלך לתכנית 'העירה'?

'העירה' בשבילי זה חיבורים. קודם כל בין החיים הפרטיים לעבודה. אני מתגוררת בעיר ולכן הנושאים שאנו עוסקות בהם רלוונטיים לחיי. אח"כ חיבור בין תחומים שונים של עשייה, חיבור בין מה שהיה למה שיהיה ולבסוף, והכי חשוב, חיבור של התושבים בעיר אחד לשנייה, למקבלי ההחלטות ולעיר שבה הם גרים.

מה החיבור האישי שלך לתכנית 'העירה'?

בשבילי תכנית 'העירה' היא שילוב מנצח של כל האהבות המקצועיות שלי: עבודת צוות עשירה ומהנה, קידום מרחב ציבורי שוקק ושמח, חיבור עומק בין רשויות לתושביהן ובין התושבים לעירם והוספת עצים לערים.

אדריכלית ומתכננת ערים. מייסדת ועורכת המגזין המקוון "שפת רחוב" העוסק בעירוניות ושותפה ב"פאבליקה" – משרד ייעוץ המתמחה בניהול אסטרטגיה עירונית ותכנון עבור רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וקרנות פילנתרופיות, בדגש מרחבי וחברתי. הילה היא בעלת ניסיון עשיר בניהול אסטרטגי ותכנון מרחבי הן בפרקטיקה ברשויות המקומיות, הן באקדמיה והן בזירה היזמית. 

להילה רקע מחקרי בתחום התכנון העירוני. היא בעלת תואר שני בתכנון מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב והייתה חלק מ'דור המייסדים' בצוות החוקרים של המעבדה לעיצוב עירוני (LCUD).

בנוסף, הילה מרצה בתואר השני בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים, בקורס העוסק במרחב ציבורי רב-גילי. 

מנהלת 'העירה'.

מעצבת מוצר בהכשרתה ובעלת תואר שני בלימודי סביבה רב תחומיים בבית הספר פורטר שבאוניברסיטת תל אביב. במסגרת פעילותה המקצועית חקרה את נושא החומרים והטכנולוגיות בספריית החומרים שבמוזיאון העיצוב בחולון, והקימה את העסק העצמאי "Materyus" לייעוץ בתחום חומרים וטכנולוגיות בני קיימא עבור תעשיית המוצרים והבנייה. לירון הייתה שותפה לצוות התכנון וניהלה את ההקמה של "בית מאופס האנרגיה" של הנבחרת הישראלית בתחרות ה"סולאר דקתלון" העולמית.

במסגרת עבודתה במועצה הישראלית לבנייה ירוקה, הקימה וניהלה את אתר הקטלוג לבנייה ירוקה, ניהלה את פיתוח כלי המדידה 'שכונה 360' לתכנון ולפיתוח שכונות בנות קיימא וניהלה את היישום של כלי המדידה 'מראה מקום' לעידוד הליכה בעיר.

מה החיבור האישי שלך לתכנית 'העירה'?

הרגע הזה שאת רוכבת על האופניים במרכז עירוני תוסס, נעים בחוץ ויש הרבה ירוק בעיניים, מסביב אנשים מגוונים, וברקע נשמעת מוזיקה מיוחדת . הרגע הזה כעת נדיר במחוזותינו. אני רוצה לראות יותר ממנו בערים שאנו עובדות איתם.

אבני הדרך

- תהליך העבודה-

1

בחירת צוות רב תחומי מהרשות המקומית בשיתוף ובתמיכת ראש/ת העיר

1

2

מיפוי ובחירה משותפת של מרחבים עירוניים ופעילות שאותם נרצה לפתח במסגרת התכנית

2

3

לימוד מעמיק של המרחב הנבחר ומיפוי האתגרים וההזדמנויות

3

4

חשיבה ולמידה משותפת ורב תחומית וקידום פתרונות יצירתיים ומקומיים לפיתוח המרחב

4

5

ייזום שיתופי פעולה עם מחזיקי עניין רלוונטיים ומינוי מובילים עירוניים לפיתוח כל אחד מהיוזמות בשטח

5

6

תכנון וביצוע של היוזמות שהתפתחו ותוכננו בתהליכים משתפים ובראייה רב תחומית, בשילוב יועצים מקצועיים

6

7

פיתוח מנגנונים ושגרות עבודה לניהול, תפעול ולתחזוק שוטף של המרחבים שפותחו

7

8

הנחת תשתית ליצירת שפה ולביסוס תהליכי עבודה מתקדמים לניהול שוטף של הרשות

8

איזה שינוי תרצו לייצר בעיר שלכם?

What change would you like to initiate in your city?

צרו איתנו קשר

Contact us